Blazersklas op basisschool De Linde in Macharen

Bossche dirigente Marij van Heijster-van Rooij brengt letterlijk muziek op Macharense basisschool.              Klik hier voor foto’s

Plezier krijgen in je blaas instrument. Met die insteek is dirigente Marij van Heijster-van Rooij in Macharen begonnen met particulier muziekonderwijs.

Dat haar liefde voor de muziek redelijk ver gaat wisten de Macharenaren al wel: Dirigente Marij van Heijster van Rooij is in het dorp in de zes jaar dat ze de plaatslelijke fanfare jong leven lijdt, uitgegroeid tot een fenomeen. Dat ze haar onvoorwaardelijke voorliefde voor hout en koper heeft omgezet in doe-lessen aan de Macharense basisschool leerlingen en dat óók nog eens doet met zelf bekostigde instrumenten, vat de Bossche samen in een zinnetje ‘ik heb gemerkt  dat ik me als stedeling sterk betrokken voel bij het dorpse’. En dan is het niet relevant of je nu wél of niet geldschieter van je eigen muziekstimuleringsproject bent. Ik zie al jaren en jaren dat het helemaal fout loopt in de wereld van fanfares en harmonieën. Ook in de muziekwereld slaat de vergrijzing toe. Er is bijna geen aanwas meer, dat is het grote probleem.  Ouders stimuleren het actief muziek maken nauwelijks nog. Bovendien en dat is helemaal een trieste tendens, zie je dat muzieklessen in het basisonderwijs sterk onder druk staan. Tja, en dan ben ik wel zo iemand die niet zeurt maar doet. Een jaar of wat geleden was Marij daarom al betrokken bij een samenwerkingsproject van de Macharense basisschool De Linde, fanfare Jong Leven en slagwerkgroep. “Je zag gewoon het plezier van de kinderen afspatten: ik geloof namelijk dat a-muzikaliteit niet bestaat. Je moet de juiste snaar weten te raken bij kinderen. Dan worden ze actief en is de kans vele malen groter dat ze ook daadwerkelijk trouw blijven aan hun hobby, aan hun instrumenten.”

Marij sprak voor haar schoolproject De Linde-directeur Michel van de Kraan aan om mee te denken en te doen. “Afgaande op onze eerdere samenwerking bij Indiaan in de kast was de keuze snel gemaakt”, stelt de schoolleider. Van der Kraan: “Ja, ook wij worstelen met de overheidseis dat scholen versterkt in moeten zetten op taal en rekenen. Daardoor komt de creatieve kant van het onderwijs meer en meer in het gedrang. Dat Marij met de instrumenten, die feitelijk van de fanfare zijn, in haar vrije tijd en sámen met enkele vrijwilligers bij ons in de combigroep zes, zeven en acht, komt lesgeven is echt uniek.  En dat niet met een verplicht instrument maar met hout en koper dat ze vooraf zelf mochten kiezen. Ja, ook ik begin nu eindelijk aan een instrument:  ik ga, samen met juf Mieke, sax leren spelen. Een andere meerwaarde voor onze school is de samenwerking tussen de kinderen. We gaan geen twee jaar uittrekken om louter noten te leren lezen.  “De opzet van Marij’s methode is dat je snel samen kunt musiceren.”  De 22 scholieren en de twee leerkrachten zijn mede-eigenaar van hun klarinet, bariton, saxofoon, trompet, bugel en trombone.

Bron; Brabants Dagblad, artikel Mari van Rossem